شناسه پست: 8736
بازدید: 488

SOPA مخفف Stop Online Piracy Act است. این یک لایحه در دست بررسی است که قرار است نقض حق چاپ را کاهش دهد. این را می توان با دادن دسترسی محدود یا محدود کردن دسترسی به سایت هایی که محتوای دزدی را میزبانی می کنند به دست آورد. ( خرید کانفیگ v2rayng )

اگرچه در سایر کشور ها بحث برانگیز است، ایده اصلی پشت این لایحه ارائه حقوق قانونی به مجریان قانون برای مبارزه با جعلی در اینترنت است. بنابراین در صورت تصویب این لایحه چه عواقبی خواهد داشت و مناقشه بر سر چیست؟

SOPA چیست؟

قانون توقف دزدی دریایی آنلاین یک لایحه در ایالات متحده است که وب سایت های خارج از کشور را هدف قرار می دهد. آنها در مورد سایت هایی هستند که محتوای دزدی را میزبانی می کنند و اجازه دانلود غیرقانونی مطالبی مانند وب سایت های تورنت را می دهند. دزدی دریایی همیشه یک موضوع بوده است زیرا سازندگان محتوا برای مدت طولانی سعی کرده اند با دزدی دریایی مبارزه کنند. ( خرید کانفیگ v2rayng )

تنها کارهای زیادی می توان انجام داد زیرا اکثر وب سایت ها سرورهای خود را در خارج از ایالات متحده قرار دارند. به عنوان مثال، Pirate Bay نمونه ای از چنین وب سایت هایی است که میزبان مطالب غیرقانونی است و سرورهای آن در سوئد هستند. هدف SOPA این است که موتورهای جستجو در ایالات متحده مانند گوگل را از ارائه خدمات خود به چنین وب سایت هایی باز دارد.

این بدان معناست که وب‌سایت‌ها در موتورهای جستجو ظاهر نمی‌شوند و پلتفرم‌های پرداخت مانند PayPal خدمات انتقال وجه را به چنین وب‌سایت‌هایی ارائه نمی‌کنند. “آیا نقض حق چاپ در حال حاضر جرم نیست؟” ممکن است تعجب کنید این است، اما فقط زمانی که وب سایت های خارج از کشور درگیر هستند، می توان کارهای زیادی انجام داد.

به عنوان مثال، یک ویدیوی دارای حق چاپ در YouTube آپلود می شود. قانون نقض کپی رایت به صاحبان ویدیو اجازه می دهد تا پیامی به YouTube ارسال کنند و از آنها بخواهند ویدیو را حذف کنند. از آنجایی که این تقصیر یوتیوب نیست، تا زمانی که فوراً ویدیو را حذف کنند، هیچ گونه عواقبی ندارند. ( خرید کانفیگ v2rayng )

اگر DMCA هشداری در مورد مطالب دزدی شده ارسال کند، YouTube باید به کاربری که محتوا را آپلود کرده است اطلاع دهد. با این حال، اگر محتوا ناقض قوانین حق نسخه‌برداری نباشد، کاربر حق دارد درخواست متقابل ارائه کند. در صورت عدم توافق طرفین، پرونده به دادگاه کشیده می شود. با این حال، در دادگاه، DMCA هیچ صلاحیتی در خارج از کشور ندارد و این همان چیزی است که SOPA قصد دارد با آن مقابله کند.

SOPA ممنوعیت شرکت های آمریکایی را از ارائه خدمات خود به سایت هایی که در لیست سیاه قرار گرفته اند، قانونی می کند. به این ترتیب، یافتن و استفاده از چنین سایت هایی برای شهروندان آمریکایی دشوار خواهد بود. SOPA پا را فراتر گذاشته و اپراتورهای وب سایت را به دلیل محتوایی که کاربران بارگذاری می کنند، تحت مجازات قرار می دهد. 


نام پشت لایحه SOPA

لایحه SOPA اولین بار توسط لامار اسمیت از تگزاس پیشنهاد شد. او از حمایت بسیاری از شرکت‌های بزرگی برخوردار است که از حق نسخه‌برداری رنج می‌برند و در صورت تصویب قانون، از این لایحه سود خواهند برد. ( خرید کانفیگ v2rayng ) نمونه هایی از این شرکت ها عبارتند از: انجمن فیلم های سینمایی آمریکا، اتاق بازرگانی ایالات متحده، و انجمن صنعت ضبط آمریکا.

با چنین حمایتی، این لایحه شانس بیشتری برای تصویب دارد و روش استفاده از اینترنت در ایالات متحده را تغییر خواهد داد. در حین استفاده از اینترنت محدودیت ها و ملاحظات دقیقی را به همراه خواهد داشت.

مفاد SOPA

SOPA برای مبارزه با یک مسئله مهم در ایالات متحده است. دزدی دریایی و نقض حق چاپ

دارای مقرراتی است که عبارتند از:

  • احکام دادگاه برای موتورهای جستجو که به وب سایت هایی که محتوای حق چاپ را میزبانی می کنند اجازه می دهد در نتایج جستجو ظاهر شوند. چنین موتورهای جستجویی مسئول کمک به انتشار مطالب حق چاپ هستند ( خرید کانفیگ v2rayng )
  • احکام دادگاه به ISP ها، به آنها اجازه می دهد دسترسی به وب سایت هایی را که شرایط مندرج در لایحه SOPA را نقض می کنند مسدود کنند.
  • احکام دادگاه به آژانس های تبلیغاتی یا نهادهای مالی که با وب سایت هایی که شرایط لایحه SOPA را نقض می کنند کار می کنند. 

کسانی که از SOPA و کسانی که مخالف آن هستند حمایت می کنند

لایحه SOPA باعث جنگ بین شرکت های رسانه ای و شرکت های فناوری شده است. برخی از حامیان لایحه SOPA عبارتند از انجمن تصاویر متحرک آمریکا و اتاق بازرگانی ایالات متحده و انجمن صنعت ضبط آمریکا. ( خرید کانفیگ v2rayng ) آنها بر این باورند که بدون SOPA، دزدی دریایی آنلاین به ربودن درآمد تولیدکنندگان محتوا ادامه خواهد داد.

این در نهایت منجر به افزایش از دست دادن شغل می شود.

مخالفان این لایحه آن را به عنوان سانسور اینترنتی توصیف کرده اند، اما حامیان خلاف آن فکر می کنند. حامیان ادعا می کنند که تصویب این لایحه به صورت قانون به جلوگیری از جرایم دزدی دریایی موثرتر از سیستم فعلی کمک می کند.

کسانی که مخالف این لایحه هستند شامل شرکت هایی مانند فیس بوک و گوگل هستند. آنها در یک شکایت رسمی از نمایندگان گفتند که از اهداف این لایحه حمایت می کنند. اما این صورت‌حساب‌ها شرکت‌های فناوری در ایالات متحده را در معرض بدهی‌های نامشخص قرار می‌دهند. اکثر منتقدان SOPA بیان می‌کنند که کسانی که از این لایحه حمایت می‌کنند نمی‌دانند اینترنت چگونه کار می‌کند و بنابراین مفهوم لایحه را نمی‌دانند.


اثرات لایحه SOPA

لایحه SOPA تأثیرات زیادی بر آمریکایی ها خواهد داشت. کسانی که قبلاً وب سایت دارند ممکن است به دلیل محتوای موجود در سایت آنها جریمه شوند. بنابراین می توانید بیدار شوید و متوجه شوید که سایت مورد علاقه شما حذف شده است. صاحبان وب سایت های جدید همچنین می توانند برای سایت های خود جریمه دریافت کنند. مشکلی که بسیاری از وب‌سایت‌ها با آن مواجه هستند این است که این لایحه هیچ گونه مشخصاتی ندارد که مشخص کند چگونه وب‌سایت‌ها می‌توانند نقض شوند.( خرید کانفیگ v2rayng )

این به دولت این آزادی را می‌دهد که به دنبال وب‌سایت‌هایی باشد که فکر می‌کنند قانون را نقض می‌کنند. به این ترتیب، وب‌سایت‌ها می‌توانند صرفاً به دلیل داشتن محتوایی که برخلاف میلشان است، جریمه شوند.

اگر در ایالات متحده هستید و نمی توانید به وب سایتی دسترسی پیدا کنید که به دلیل نقض SOPA برای شهروندان ایالات متحده مسدود شده است، به یک پروکسی نیاز خواهید داشت. یک پروکسی آدرس IP و مکان شما را تغییر می دهد به طوری که به نظر می رسد اتصال شما از جای دیگری می آید. همه پراکسی ها نمی توانند این محدودیت را دور بزنند، بنابراین شما باید فقط به دنبال پراکسی های پریمیوم بروید. نمونه ای از این موارد Limeproxies است .


نتیجه

SOPA وب سایت هایی را هدف قرار می دهد که حاوی مطالب دارای حق چاپ هستند. این به نظر استجابت دعای خانه های رسانه است اما جنجال های زیادی دارد. بسیاری از شرکت‌ها آن را راهی برای سانسور اینترنتی می‌دانند، در حالی که برخی دیگر آن را راهی برای حفظ درآمد تولید شده برای ایمن‌تر کردن سیستم می‌دانند.